Trendy w zarządzaniu w 2019 roku.

Blog

Ze wszystkich postanowień noworocznych najbardziej lubię te, które dotyczą zarządzania w firmach 🙂 Czytając o trenach w zarządzaniu na 2019 rok, wybrałam dla Was 3, które są dla mnie najciekawsze. Nie znajdziecie tutaj bratania się człowieka ze sztuczną inteligencją, usieciowienia miejsca pracy, czy rosnącej popularności komunikatorów w firmach. Przed Wami trendy ściśle związane z zarządzaniem miękkim, czyli chlebem powszednim każdego Lidera zespołu 🙂


Trendy w zarządzaniu zespołem
w 2019 roku


  1. Komunikacja level pro.

    O zjawisku pracy z różnymi pokoleniami mówi się już od dłuższego czasu. W tym kontekście pojawiają się pytania, jak usprawniać komunikację między Zetkami, a Ygrekiem. A po ludzku: co zrobić, aby osoby urodzone w latach 80 i 90, potrafiły się dogadać z pokoleniem urodzonym po 2000roku? Co łączy pokolenia X,Y oraz Z? Partnerska komunikacja oraz chęć dostawania informacji zwrotnej na temat wykonywania swojej pracy. O tym, że dawanie feedbacku pracownikowi, jest ważne, wspominam od momentu powstania bloga 😀 Podsumowanie trendów na portalach HR, upewniło mnie tylko w tym, jak istotne jest to, aby wprowadzić ten element do zarządzania zespołem. Ja wiem, że to może być niewygodne, trudne i sama świadomość, że „dobrze by było”, może nie dać spać po nocach. Ale! Jeśli chcecie aby Wasz zespół wskoczył na wyższy poziom, pracownicy chcieli się rozwijać, to trzeba dać im do tego możliwości. Od tego jest feedback. Mam na myśli zarówno ten, kiedy chwalisz swojego pracownika za dobrze wykonaną pracę, jak i ten, kiedy zachęcasz go, do zrobienia czegoś inaczej następnym razem. Aby ująć to dosadnie: pracownicy potrzebują naszego feedbacku, aby na bieżąco korygować swoje błędy, lub powtarzać działania prowadzące ich do sukcesu.

  2. Employee experience.

    Doświadczenie pracownika. W największym skrócie, chodzi o stosunek pracownika do swojego pracodawcy, od momentu aplikowania na dane stanowisko, przez cały proces zatrudnienia, aż do momentu odejścia z firmy. Co więcej, firmy chcą badać, jak ta relacja pracownik-firma rozwija się, a wraz z nią nastawienie osoby zatrudnionej. Stąd nie dziwi, rosnąca popularność ankiet pracowniczych i ocen pracodawcy. Warto wspomnieć, że na doświadczenie pracownika wpływają trzy obszary: kultura organizacji (misja, wartości, jakie firma wyznaje), otoczenie (zróżnicowanie demograficzne pracowników, udogodnienia związane z miejscem pracy) oraz technologia (dostęp do narzędzi, np. platformy e-learningu).  Pracodawca zmienia perspektywę patrzenia na pracownika, który staje się nie tylko osobą zatrudnioną w firmie, ale przede wszystkim jej ambasadorem. Świadomość bycia ważnym i zauważonym niesie ze sobą wzrost zaangażowania w codzienną pracę, co bezpośrednio przekłada się na zwiększenie zaangażowania w obsługę klienta. Wszyscy wygrywają 🙂

  3. Wellbeing.

    Mój absolutny faworyt. Skoro life-balance okazało się równie dużym mitem, jak multitasking, to idea zadbania o siebie zatacza coraz większe kręgi. Dynamicznie rozwijający się rynek pracy, pokazał, że nie da się rozdzielićżycia zawodowego i prywatnego. Te dwie sfery przenikają się między sobą i jeśli coś psuje się w jednej, to automatycznie ma to wpływ na drugą. Oczywiście, że można postawić granicę i od 17, nie odbierać służbowych telefonów. Tylko dalej może występować problem z tym, aby wyciszyć myśli związane z pracą po przekroczeniu tej magicznej godziny. Wellbeing przychodzi z pomocą. Tak, jak coraz więcej mówi się o dobroczynnym działaniu medytacji, tak coraz więcej firm dostrzega w wellbeing szansę dla swoich pracowników. W Polsce raczkujemy w tym temacie, ale pierwsze zalążki dobrej zmiany już widać 🙂 Pracodawcy coraz chętniej decydują się dać pracownikowi możliwość pracy zdalnej, czy elastycznych godzin pracy.

     

Codzienna praktyka

Wszystkie trendy, z którymi się zetknęłam, mają to do siebie, że opowiadają o rzeczach wielkich, do zmiany z poziomu zarządu lub działów HR. Co możemy zrobić my – Liderzy, aby odpowiedzieć na potrzeby naszego zespołu? Zespołu, który niejednokrotnie jest zróżnicowany, pod względem płci, wieku, a nawet narodowości. Kluczem, jest empatia oraz partnerskie podejście. Umiejętność łączenia schematów. Z jednej strony mamy pracowników, dla których praca jest tylko pracą, a dla generacji Z, musi mieć dodatkową wartością. Kluczowe jest szukanie wspólnej płaszczyzny, szlifowanie umiejętności komunikacyjnych, zadawania odpowiednich pytań, motywowania, również tego najprostszego „dziękuję ci za…”. Pracownicy chcą czuć się ważni i docenieni, a naszą rolą jest im w tym pomóc.

Podziel się ze znajomymi:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *